Summeeritud tööaeg – kas õudusunenägu või hoopis lihtne nupuvajutus?
Eelkõige graafiku alusel töötamisel kasutatav summeeritud tööaja arvestus tekitab nii mõneski tööandjas õudusunenägusid, sest töötundide kokkulöömine võib olla keerukas, stressirikas ja alluvatega vaidlusi tekitav.
Kuidas lihtsustada summeeritud tööaja arvestamist ning muuta töötundide lugemine kiireks ja läbipaistvaks protsessiks?
Töölepingu sõlmimisel lepivad tööandja ja töötaja kokku töötingimustes, millest üheks olulisemaks on tööaeg. Eesti töölepingu seaduse järgi on täistööaeg 40 tundi seitsmepäevase ajavahemiku jooksul, aga pooltel on vabadus leppida kokku neile sobiv tööaja pikkus ja korraldus.
Seega võib jaguneda tööaeg perioodi jooksul ebavõrdselt ning seda nimetatakse summeeritud tööajaks.
Ehk töötaja võib töötada esimesel nädalal rohkem tunde kui järgmisel ning tema tööpäevad võivad sattuda ka nädalavahetusele või riiklikele pühadele, kusjuures viimasel juhul käib töötasu arvestus kahekordse tariifi järgi.
Reeglina on töötajal seejuures õigus vähemalt kahele puhkepäevale nädalas. Lõplikud üle- ja alatunnid selguvad arvestusperioodi ehk harilikult kalendrikuu lõpuks.
Summeeritud tööaeg võib tuua kaasa olukordi, kus töötaja siiski vaatamata varem esitatud graafikule ettenägematute sündmuse, nagu ootamatud vajatavad vabad päevad või haigestumine,ei tööta.
Sellistel puhkudel lepivad osapooled kokku, kas töötaja teeb tegemata jäänud töötunnid järele või arvestatakse need töötaja perioodi jooksul tehtud töötundidest maha.
Automatiseeritud tööajatabel päästab liigsetest kuludest
Samamoodi võimaldab summeeritud tööaeg käsitleda tööaega paindlikult vastavalt hooajale või töövoogudele: töötaja töötab siis, kui on palju teha ning saab vabu päevi ajal, mil tööandjal talle tööd anda pole.
Selline paindlikkus nõuab aga omakorda tööaja väga täpset arvestamist.
Kuidas seda oleks kõige lihtsam, kiirem, ausam ning läbipaistvam teha?
Paberlehele kirjutatud töötundidelt üleminek ülikiirele tööaja arvestusele
Gustav kondiitritoodete tootmisega tegeleva Mattias Cafe OÜ personalijuht Karin Sarapuu sõnul oli nende ettevõttes veel mõnda aega tagasi olukord, kus töötajad kirjutasid oma saabumise ja lahkumise kellaajad valgele A4 paberile ning palgapäeva saabuses sisestas raamatupidaja või personalijuht andmed Excelisse.
Eraldi tulbas arvutati välja öötunnid ja riigipühad ning kuu lõppedes kontrolliti korrektsuse huvides koos üksuse juhiga töötajate esitatud andmed uuesti üle.
„Liitusin ettevõttega hetkel, mil see esialgu tasapisi ja seejärel suurte hüpetega kasvama hakkas. Oli selge, et midagi tuleb ette võtta ning erinevaid võimalusi uurides oli ettevõtte tegevjuhil Siim Liivamägil jäänud pilk peale Eestis loodud Begin tarkvarale. Võtsid ohjad üle ning lansseerisime süsteemi,” räägib Sarapuu.
Ta lisab, et tegelikult oli vaid aja küsimus, millal Exceli tabelitelt automaatsele arvestusele üle minna, sest täna on Beginis registreeritud aktiivsete kasutajatena juba 253 inimest.
See hõlmab nii põhikohaga inimesi kui ka abikäsi käsunduslepingute alusel. Neile lisanduvad veel kontoritöötajad, kes oma tööaega Begin tarkvaras ei registreeri.
Begini kasuks osutus ettevõtte juhtkonna sõnul valik nii tarkvara võimekuse, hinna kui ka koostööpartnerite meeldiva suhtumise ja teeninduse tõttu.
„Ja muutused on uskumatud: ajavõit on meeletu nii minul kui ka raamatupidajal! Ma ei toksi enam viis päeva erinevate osakondade Exceli tabeleid ümber ega tüüta juhatajaid käekirjade välja lugemisega.
Raamatupidaja ei sisesta andmeid käsitsi palgaprogrammi, vaid ekspordib need ühe klikiga üle Meriti tarkvarasse, kuhu meil on juurde ostetud liides selle toimingu võimaldamiseks.
Kuna ettevõte on suur ja aeg väga väärtuslik, püüame igati optimeerida oma tööaega ja võimalikult palju automatiseerida erinevaid toiminguid,” selgitab personalijuht, kelle sõnul pole vähetähtis ka töötajate kasutusmugavus, sest nad ei pea enam ise kellaaegu meeles pidama, saavad igal hetkel kontrollida oma töötunde ning arvutada ligikaudset summat, mis palgapäeval kontole laekub.
Sarapuu nendib, et nende ettevõttes töötavad valdav enamus tunnitasu alusel ning summeeritud tööaja automaatne arvestus annab igal ajahetkel võimaluse saada ülevaate, kui palju kuude/nädalate lõikes mingi üksus töötunde kasutab ning sellest lähtuvalt on palju lihtsam planeerida ka hooajalist tööjõudu.
Begini tarkvara pakub tööaja arvestamiseks laialdasi võimalusi
Begin on lihtsam, kiirem ja efektiivsem tööaja arvestuse tarkvara, mis kogub kokku tunnilehed, koostab töögraafikud ning kiirendab palgaarvestust. Begin sobib igas suuruses ja erineva iseloomuga ettevõtetele.
- Tööaja arvestust on võimalik teostada kellaajaliselt läbi mobiili või lauatelefonilt tasuta lühinumbrile helistades ja helistajat positsioneerides.
- Kasutada võib nutitelefoni rakendust, kus on lisaks asukoha ja kellaaja registreerimisele veel teisigi funktsioone nagu tööliikide sisestamine, kulumaterjalide lisamine.
- Kolmas efektiivne viis on paigaldada ettevõtesse internetipõhine biomeetriline seade, mis töötab sõrmejäljelugeja, kiipkaardi - või PIN-koodiga ning registreerib iga objektile tuleva töötaja.
- Samuti on võimalik lasta töötajatel ise sisestada töötunnid ning muud andmed turvalisse internetikeskkonda.