Mis on Tööstus 4.0 ja mis on inimeste roll selles?
Artikli kirjutamise üheks ajendiks on meie meeskonnas toimunud arutelu: peaaegu kõik meie tootmisega tegelevad kliendid on kurtnud tööjõupuuduse üle ning rääkinud võitlusest ületöö tegemisega ja teistest töölkäimisega seotud probleemidest.
Keegi ei ole aga kurtnud masinate puudumise üle, näiteks mida kõike võiks saavutada ühe CNC-pingi abil.
Võib-olla ei ole see küll päris meie valdkond, kuid see pani meid mõtisklema inimeste rolli üle tööstuses 4.0.
Tööstusele 4.0 eelnes 3, 2 ja 1
Definitsioon: tööstus 4.0 kirjeldab tootmistööstuse seisundit – see on evolutsiooni (või isegi revolutsiooni) praegune etapp.
- Esimest tööstuspööret iseloomustas mehhaniseerimine – aurujõu, söe jms kasutuselevõtt võimaldas tegema hakata asju, mis inimkäte ja -töötundidega polnud varem võimalikud.
- Teise tööstuspöördega võeti kasutusele elektrienergia, mis pani aluse masstootmisele ja koosteliinidele, mis nõudsid vähem inimtööjõudu.
- Kolmanda tööstuspöördega asendati algelised poolmehaanilised juhtimissüsteemid arvutitega. Mõnel juhul võimaldas see inimesed tootmisprotsessist peaaegu täielikult eemaldada. Seda etappi iseloomustab ka robootika üha kasvav roll.
- Neljanda tööstuspöörde keskmes on nn nutitehased. Ideaalis vajab vähem kui 10% tootmisprotsessidest toimimiseks inimese sekkumist; nende täielikuks automatiseerimiseks kombineeritakse analüütika, suurandmed ning kognitiivsed ja ennustavad meetodid.
Milline roll jääb Tööstus 4.0-s inimestele? Üsna suur roll.
Kaasaaegne tööaja arvestamine!
Inimesed on Tööstus 4.0 süda ja osa selle juhtimisest
Alustasime tööjõupuuduse teemal ja jõuamegi selleni, et T4 on lahendus meie probleemile.
Põhiprintsiip väljendub selles, et inimeste aega, mis on üsna piiratud, tuleks kulutada tähtsamatele asjadele.
Näiteks kõiki toiminguid, mis ei nõua keerukaid otsuseid, on füüsiliselt kurnavad või ohtlikud, peaksid tegema masinad.
Inimesed on siiski tööprotsessi keskmes. See võib küll tehisintellekti arengu tõttu paljudes sektoris lähiaastakümnete jooksul muutuda, kuid vähemalt hetkel on inimesest operaatoril T4 puhul suur roll.
Tulevikus keskendub ta lihtsalt kõige olulisemale.
Töötajad peavad teostama järelevalvet
Vaatamata sellele, et paljusid valdkondi on võimalik automatiseerida, peab järelevalve kogu protsessi üle jääma siiski inimeste kätesse.
Igal tehasel on omad eripärad ning tootmisprotsessides on liiga palju asju, mis võivad valesti minna, kui järelevalve automatiseerida absoluutselt kõikjal.
Isegi kui igale poole andurid paigaldada, on praktiliselt võimatu neid sektoreid õpetada kõikidele võimalikele sündmustele reageerima, igatahes mitte ilma kaheksakohalise eelarveta.
Kommunikatsioon on jätkuvalt inimeste pärusmaa
Turule on jõudnud mitmeid teabevahetuse juhtimise lahendusi (information exchange management ehk IEM), kuid ükski neist ei ole täiuslik.
Nende süsteemide õpetamine teiste süsteemidega suhtlema on tohutult ajamahukas ettevõtmine ning lisaks on vaja koolitada inimesi, kes suudaksid süsteemi kasutada, mistõttu on nendesse süsteemidesse investeerimine äärmiselt küsitava väärtusega.
Olgugi et suurandmete analüüsi kognitiivfunktsioonid arenevad päev-päevalt, on teie töötajate panus jätkuvalt oluline.
Teie töötajad ei pruugi Tööstus 4.0 jaoks valmis olla
See on üsna tõsine probleem – oskused (IT-, analüütilised ja suhtlusoskused), mida tööstus 4.0 liinioperaatoritelt nõuab, erinevad T3 nõutavatest oskustest ning jäävad T2-oskustest valgusaastate kaugusele.
Talupojatarkusest ja taibukusest on suur abi, kui masinat on vaja haamriga parandada, kuid see ei kehti nanoprotsessorite ega nädalate- või kuudepikkuste tarneahelaplaanide puhul.
Tulevikuks valmistumisel võib tänapäeva ettevõtetele suurimaks katsumuseks kujuneda olemasolevate töötajate väljaõpe ja ümberõpe.
Uuest tootmisliinist, mis peaks tööjõupuudusest tekkivaid probleeme lahendama, ei ole abi, kui ettevõttes ei ole kedagi, kes oskaks seda korralikult kasutada.
Madalama astme töötajate ja juhtide vastasseis
Kõik uus on halb. Uus tehnoloogia on paljude töötajate jaoks ohtlik, kuna see ohustab aastakümneid kestnud stabiilsust.
Ehkki see oht on üsnagi tõeline, peaks igaüks siiski leppima tõsiasjaga, et areng on vältimatu.
Nii nagu ratassepad õppisid õige pea autorehve paikama, on ka käsitsijuhitavate tootmisliinide töötajad võimelised õppima IT-süsteeme haldama.
Üleminek ei saa olema lihtne ega kiire, vaid vaevaline, kuid seda ei saa ära hoida.
Mida kiiremini selgitate oma töötajatele, mida tulevik endaga kaasa toob, seda varem saavad nad muutustega leppida ja kohaneda – kõike seda muidugi eeldusel, et te ei kavatse tööstus 2.0 tasemele toppama jääda. Sel juhul ärge laske end arengust häirida ja kivi kotti!
Kokkuvõtteks
Tööstus 4.0 on kirss tordil – see täiendab inimesi, kes seda kõike juhivad.
Kuna teie töötajate töötunnid muutuvad üha kallimaks ja väärtuslikumaks, tuleb üha enam nende töö toetamiseks tehnoloogiat kasutada. Iga kord, kui teie ettevõte hülgab mõne tarbetu füüsilist tööd nõudva ülesande kaasaegse IT-lahenduse kasuks, astute sammu tööstus 4.0 ja ettevõtte tõhusama toimimise suunas.
Kõige lihtsam samm, mida selle teekonna alustamiseks astuda, on uuendada tööaja arvestamise ja registreerimise süsteeme.